Friday, November 20, 2009

apa tajuknya?

sebetulnya banyak perkara yang ingin diceritakan
banyak ayat yang menjengah fikiran
tapi tidak mampu tangan menekan

sibuk
terlalu sibuk dengan kerja
kerna itu yang membahagiakan aku buat masa sekarang

cinta
aku dah tolak tepi
malas untuk berfikir
kalau ada,adalah
aku cuma mampu berdoa dan usaha

bukan itu yang ingin aku ceritakan hari ini

aku pendidik.seorang guru tanpa tauliah
hanya bersandarkan degree.
dan semakin pandai menyesuaikan diri.

persekolahan 2009 akhirnya berakhir.
pejam celik sudah masuk tahun kedua aku mengajar.
tak sangka,kerja yang dulu aku benci menjadi kerja yang paling aku sayang.

bukan mudah untuk mendidik,
apatah lagi tanpa pengalaman,
aku bermula dengan 0
cuma belajar dr pengalaman

ya betul kata orang
pengalaman banyak mengajar kita menjadi orang
hari ini,
ibu bapa yang datang beritahu,
"i'm proud of u teacher"
"anak saya suka cikgu"
"harap cikgu ajar anak saya lagi tahun depan"
apa lagi yang aku harapkan?
aku puas,

pesanan aku untuk setiap anak murid aku,
"jangan segan bertanya"
"jangan malu bercakap"
"jangan sesekali cakap diri tak pandai"
"jangan malu kalau salah yang penting belajar dari kesilapan"
selalu dipesan semakin lama diorang faham aku

aku bangga jadi pendidik
aku suka jadi pendidik

sekarang masa untuk merehatkan diri
sebelum langkah aku bermula untuk tahun yang baru
pelajar yang baru
suasana yang baru

Tuhan.
berkati aku.

No comments: