Tuesday, December 30, 2008

30122008...

sudah hampir tahun baru tapi blog ini masih juga kosong...entri yang lama telah pun dihapuskan...kenapa?tiada jawapan...mungkin sebab tidak mahu mengingati apa yang telah berlaku...redhakan saja apa yang telah dilalui..

kenapa baru mula semula sedangkan tahun sudah semakin ke penghujung..hmmhh..pada saya tiada istilah terlambat dalam hidup ini..mungkin...seringkali ingin menulis sesuatu dalam blog ni..tapi sering tinggal angan-angan..kenapa ya?banyak kata kata yang sering berputar ligat dalam kepala..tetapi tidak diluahkan...mungkin ini masanya...siapa tahu

pagi tadi...lena saya diganggu oleh deringan telefon bimbit saya...dalam hati.."malaun mana yang kacau pagi-pagi ni"...tuhan menggerakkan hati saya untuk menjawab panggilan dari nombor yang tidak bernama itu...biasanya, tanpa nama tak mungkin saya jawab...rupanya teman sekerja yang memanggil bertanyakan pakaian apa yang perlu dipakai memandangkan kami ada training pagi ini...sungguh saya lupa(sebenarnya saya tidak tahu yang kami ada training)..jawapan yang agak ringkas diberi..."pakai aja jeans.." teman terkejut.."biar betul akak ni..takkan training pakai jeans.." jawabku.."masa training yang awal, akak pakai jeans.." perbualan ditamatkan...

dengan pantas meluru ke bilik air...niat dihati ingin bantu mak mengemas atau buat apa yang patut untuk meringankan bebanya pada hari itu...tapi setelah siap semua..lihat jam semula...tidak sempat la pulak...dalam hati..."balik nanti buatlah..."tanpa membuang masa, setelah mencuri minum air emak..saya bergegas mengambil kunci kereta, hidupkan enjin..belum sempat panas terus saya memandu...*tu tandanya sudah lewat*..

hampir dua bulan bercuti dari kerja...rasa malas dan excited bercampur aduk..jumpa semula kawan-kawan...seronok rasa...kami disuruh ke bilik meeting...terlalu banyak wasiat dan nasihat yang diberikan..perdengarkan aja...mungkin masuk telinga kiri keluar telinga kanan...biarkan saja...sebab malas, tiada satu nota pun dicatat...beranaggapan mampu mengingati semua yang diperkatakan...*berlagak*

kehadiran direkod dengan tandatangan...sebaik kertas sampai ditangan saya...respon pertama..."wat...macammana aku boleh jadi class teacher..."..menjadi guru di sekolah swasta...perlantikan menjadi guru kelas adalah sesuatu yang mungkin cuba dielakkan...adalah lebih baik menjadi pembantu guru kelas seperti saya di awal pekerjaan...lebih mudah...namun perlantikan itu pastinya datang bersama kepercayaan bukan...mereka percaya saya...saya juga harus percaya diri saya sendiri..ini cabaran...

selesai cerita tentang perlantikan guru kelas..

teringat pesan principal...perlantikan guru kelas adalah berdasarkan subjek penting yang diajar dalam kelas tersebut...sekali lagi saya..."oh s**t..., pasti saya diminta ajar bahasa melayu"...bila jadual diedarkan...setelah diperhati...konfem...seperti yang dijangka..2 kelas bahasa melayu, 2 kelas pendidikan moral..semuanya kelas junior 4JOY & 4HOPE...secara kesimpulannya...tahun 2009 saya akan hadap 2 kelas ini sahaja dibandingkan dengan tahun 2008..saya perlu hadap 6 kelas...suka..takut...risau... semuanya bercampur...cabaran baru..kepercayaan mereka keutamaan saya..akan saya hadapinya...pasti kalian pelikkan kenapa saya seolah olah begitu takut..haha...biarlah kami di sekolah itu sahaja yang faham..

seperti yang saya beritahu...sekolah swasta tidak sama seperti dengan sekolah kebangsaan...bukan hendak bermegah...jauh sekali...cabarannya besar...sekolah saya majoritinya pelajar cina..anak orang kaya kaya...bahasa perantaraannya inggeris..makan perlu diperhati...lintas jalan perlu diekori
...cerewet bukan...inilah kehidupan...tapi saya sayang anak murid saya...ini saya tidak tipu...lahir ikhlas dari hati..mereka beri sinar...mereka buat saya rasa dihargai...sesiapa juga...saya bangga dengan mereka..

hari ini saya pulang dengan pelbagai soalan ligat bermain di fikirann...akhirnya apabila sampai di rumah...selepas rehat sebentar..seperti yang dijanjikan oleh hati...saya membantu emak apa yang patut...membersihkan rumah...menyusun atur semula barang barang..masih lagi tidak keruan...sedang asyik melayari internet...membaca komen yang dihantar oleh pelajar saya di frenster..saya mengjak emak menemankan saya keluar sebentar...emak setuju...kami ke ampang...tidak jauh..carrefour sahaja..saya membeli tshirt berlengan pendek berwarna pink...kerana sebelumnya telah membeli tshirt berwarna merah..merah menunjukkan keberanian...walau saya tidaklah seberani mana..tapi saya suka pakai tshirt merah...nampak seperti...yakin...setuju bukan?

sudah nak tamatkan entri ini..mata sudah berpinar..minta ditutup..sekian...

No comments: